Founded in Ravenna in 2004, gruppo nanou is a contemporary dance company that weaves together choreography, visual arts and sound research, weaving a scenic script made of bodies, light and space.
Its path moves between presence and vision, architecting performances, choreographic installations and research projects that dissolve the boundaries between image and movement.
With redrum, a choreographic installation awarded the 2024 Ubu Prize for Best Dance Performance, gruppo nanou confirms its research on a dance that becomes a perceptual architecture, a vision to be traversed.
Through the Alphabet project – an open space for training and choreographic research for dancers, scholars and performers – the company develops and renews its scenic language.
Recent productions include Arsura, a solo about time and resistance, and Paradiso, a collaboration with Alfredo Pirri, inspired by the light and suspension of Dante’s universe, a finalist for the Ubu 2022 Award in the Best Dance Performance and Best Set Design categories.
Since 2019, gruppo nanou has been collaborating steadily with musician Bruno Dorella, weaving sound and choreographic paths that amplify the scenic material.
nanou group inhabits the stage as a place of disappearance and revelation, where choreography does not tell, but transfigures the visible.
Bibliography
Iperscene, Città di Ebla, Cosmesi, gruppo nanou, Ooffouro, Santasangre a cura di Mauro Petruzziello, ed. Editoria & Spettacolo 2007;
Cantieri EXTRALARGE – Quindici anni di danza d’autore in Italia, a cura di Jacopo Lanteri e Fabio Acca, ed. Editoria & Spettacolo 2011.
Aksè. Vocabolario per una comunità teatrale, a cura di Mauro Petruzziello, l’Arboreto Edizioni Mondaino, 03/2012.
Realtà artistiche apolide e bastarde, Marco Valerio Amico, Alfabeta2, 06/2013.
Il mio nome è Nanou. Linguaggi, immaginari ed estetiche di una compagnia “contemporanea”, Laura Gemini, D’Ars Magazine 12/2015.
Nuovo teatro Made in Italy, Valentina Valentini, ed. Bulzoni, 2015.
Incontro con gruppo nanou, di Jennifer Malvezzi e Lorenzo Donati, Arabeschi n. 6, 07-12/2015.
Manifesto per una danza possibile, Marco Valerio Amico, Artribune, 2017.
Alphabet: lo spazio che desidero, Marco Valerio Amico, Edel 2017.
La coreografia è politica, Marco Valerio Amico, Testimonianze ricerca azioni vol. IX, Genova, Akropolislibri 2018.
Alphabet di gruppo nanou: verso l’evidenza di un processo creativo, Vittorio Fiore, Arabeschi N. 13.
Il pubblico in danza – comunità, memorie, dispositivi. Lorenzo Conti, Maddalena Giovannelli e Francesca Serranzanetti. Ed. Scalpendi 2019.
Vittorio Fiore, “nanou group, We want Miles in a silent way” (2019), in Anna Maria Monteverdi Leggere uno spettacolo multimediale. La nuova scena tra videomapping, interaction design e intelligenza artificiale‘, Dino Audino Editore.
Alphabet: Trasmissione, Marco Valerio Amico, Oscillazioni#01 (2021)
Paradiso, Dante e l’Arte, Lorenzo Donati, Dante e l’arte, n.9
404. The Space I Desire, Marco Valerio Amico, Stratagems 45 – The theater and its spaces 1 #Architetture (2022)
A problem of space, Marco Valerio Amico, The Moth 4 – Notebooks / my theater in the form of notes (01/2023)
Time to rethink the theatrical place. Marco Valerio Amico, The Moth 5 – To end the theater (06/2023)